Velkomst

Velkommen til børnehaven

Lidt om os

Fuglekilden Naturbørnehave og Vuggestue udgør dagtilbudsdelen i Verninge Landsbyordning.

Skole, SFO og dagtilbud er under samme ”hat”, hvilket skaber en rød tråd i børnenes dagligdag, fra de starter i vuggestuen, til de forlader Verninge Skole efter 6. klasse.

Fuglekildens børnehave og vuggestue rummer tilsammen i gennemsnit 50 børn, hvor alle kender hinanden, hvilket er med til at skabe tryghed og genkendelighed – ikke mindst ved overgang fra vuggestue til børnehave.

Fuglekilden holder til i et ældre renoveret hus, der har både sjæl, historie og en stor indhegnet naturlegeplads med bålsted, naturhegn, fugleredegynge, kælkebakke, motorikbane, nøddeskov, frugtlund og meget andet. Der er ikke sparet på naturen, og derfor lægger vi også stor vægt på, at bruge den så meget som muligt til leg og læring. Der er rig mulighed for at udfolde sig, uanset hvad man bedst kan lide med vores udvalg af gynger, klatrestativer, cykelbaner, borde-bænke-sæt til krea-leg og højtlæsning, udeværksted og sandkasser eller bare være i naturen og nyde alle de ting som den byder på.

Pædagogiske grundholdninger og værdier

I Fuglekilden har vi en række grundholdninger og værdier, der kendetegner vores måde at tænke om børnene på og vores måde at være sammen med børnene på.

•    Børn er som udgangspunkt sociale og udvikler sig gennem leg.

•    Børn er nysgerrige og vil gerne lære, når de befinder sig i et trygt og motiverende miljø.

•    Børns reaktioner er til enhver tid meningsfulde og bliver taget alvorligt; selvværd vokser, når man føler sig anerkendt i sin egen unikke ret.

Vores mål er at skabe et omsorgsfuldt, sjovt og rart rum for det enkelte barn med en genkendelighed omkring dagens faste rutiner.

Vi arbejder på at udfordre børnene inden for egen udviklingszone, så børnenes nysgerrighed pirres, og de opfordres til at udforske deres omverden.

Vi følger børnenes spor; støtter op om og inspirerer til udvikling af samvær og leg.

Personalet i Fuglekilden er opmærksomme på at skabe et pædagogisk miljø, hvor både små og store føler sig som værdifulde deltagere i et stærkt og inkluderende fællesskab.

Verninge Skole, Børnehave og Vuggestue
Langstedvej 1