Velkomst

Velkommen til vuggestuen

Lidt om os

Fuglekilden Naturbørnehave og Vuggestue udgør dagtilbudsdelen i Verninge Landsbyordning.

Skole, SFO og dagtilbud er under samme ”hat”, hvilket skaber en rød tråd i børnenes dagligdag, fra de starter i vuggestuen, til de forlader Verninge skole efter 6. klasse.

Fuglekildens børnehave og vuggestue rummer i gennemsnit 50 børn, hvor alle kender hinanden, hvilket er med til at skabe tryghed og genkendelighed – ikke mindst ved overgang fra vuggestue til børnehave. Vuggestuen er normeret til 15 børn.

Fuglekilden holder til i et ældre renoveret hus, der har både sjæl, historie og en stor indhegnet naturlegeplads med bålsted, naturhegn, fugleredegynge, kælkebakke, motorikbane, nøddeskov, frugtlund og meget andet. Der er ikke sparet på naturen, og derfor lægger vi også stor vægt på, at bruge den så meget som muligt til leg og læring. Der er rig mulighed at udfolde sig, uanset hvad man bedst kan lide med vores udvalg af gynger, klatrestativer, cykelbaner, borde-bænke-sæt til krea-leg og højtlæsning, udeværksted og sandkasser eller bare være i naturen og nyde alle de ting som den byder på.

Pædagogiske grundholdninger og værdier

I Fuglekilden har vi en række grundholdninger og værdier, der kendetegner vores måde at tænke om børnene på og vores måde at være sammen med børnene på.

•    Børn er sociale og udvikler sig gennem leg.

•    Børn er nysgerrige og vil gerne lære, når de befinder sig i et trygt og rart miljø.

•    Børns reaktioner er til enhver tid meningsfulde og bliver taget alvorlig.

•    Børn ved hvad de har lyst til – den voksne ved hvad de har brug for – børnenes selvværd vokser, når de føler sig forstået og anerkendt, som de unikke personer de er.

Praktisk information

I vuggestuen har vi krybber, dyner, madrasser, betræk og seler. Hvis I fortrækker andet, som Jeres barn skal sove i, skal I selv tage det med. Husk en varm trøje eller dragt til de kølige måneder, da vores krybberum ikke er opvarmet.

Vuggestuen har gratis bleer af mærket Libero Comfort, hvis I ønsker at Jeres barn skal bruge et andet mærke, skal I selv have bleer med.

Der er madordning i vuggestuen med et varierende udvalg - se mere i vores "Ramme for mad og måltider" Ramme for mad og måltider

Verninge Skole, Børnehave og Vuggestue
Langstedvej 1